Che Guevara

che1

Che Guevara je mytologickou postavou z tričiek, ktorej reálnou predlohou bol istý Dr. Ernesto Rafael Guevara de la Serna, okrem iného lekár, fotograf, riaditeľ banky, minister a partizán. V tuzemskom kontexte je zaujímavý aj tým, že prebýval v českej obci Ládví a dnes už svetoznáme meno „Che“ znamená toľko čo české „čéče“, vďaka čomu si medzi českými vidiečanmi veľmi rýchlo našiel množstvo známych. V panteóne modernej mytológie je symbolom revolty, mladíckej vzbury, ľavicových ideálov a odporu voči establišmentu. Jeho symbolom je jeho vlastná tvár, a síce monochromatické prevedenie fotografie Alberta Kordu, vystihujúce univerzálne, jednoslovné, pôsobivé a pritom bližšie nešpecifikovateľné posolstvo samotného Che.

Esencia mytologického Che Guevaru vystupuje napríklad v knihách Viktora Pelevina – je to práve duch Che Guevaru, kto prostredníctvom Vavilena Tatarského zjavuje ľudstvu eschatologickú víziu sveta ako orálno-análneho systému ORANUS, čiže systému, ktorý možno najstručnejšie obsiahnuť v hesle „Wow wow wow“. V tomto zmysle je Che novodobým gnostikom, manichejcom antikapitalizmu, nasledovníkom Buddhu, kontemplujúcim iluzórnosť kapitalistického zriadenia, udržiavaného pri živote médiami, reklamou, prúdením kapitálu a libidom spotreby. Ľudia tvoria bunky obrovského, globálneho organizmu zvaného ORANUS, ktorý je napriek všetkej rafinovanosti reklamy, médií a globálneho ekonomického systému primitívnym parazitickým organizmom, neschopným túžob a cieľov. V tomto zmysle, upozorňuje Che, nie je moderná demokracia odvodená od pojmu „démos“ (ľud), ale „demoverzia“. ORANUS je tak zatiaľ posledným a zároveň najprimitívnejším štádiom Adama Kadmona v kultúrnej evolúcii ľudstva.

Che patrí do ikonického panteónu mediálnej doby tak ako Arafatova šatka, Lennonove okuliare či Warholova Marilyn Monroe: prebýva najmä vo vizuálnom svete tričiek, reklamy, graffiti a tetovaní. Patrí medzi najzhustenejšie a najstručnejšie symboly: je bezozvyšku obsiahnutý v krátkom „Che“ a v zjednodušenom obraze tváre, čo mu umožňuje s ľahkosťou sa pohybovať reklamným a internetovým priestorom. V tomto ohľade ho možno označiť za dokonale evolučne prispôsobeného tvora. Vďaka tejto výhode je globálne rozšírený geograficky i produktovo – od „Ché-Coly“ a „Che“ parfému až po hudobnú scénu, Simpsonovcov a slávne osobnosti s jeho tetovaním.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s


%d blogerom sa páči toto: