Povětroň

X

 

Alias: Případ X, Mr. Kettelring

Dielo: Povětroň (román, 1934)

Autor: Karel Čapek

 

 

Povětroň (alias Prípad X) je neobvyklá románová postava, ktorej meno, tvár ani osud nepoznáme a ktorá počas celého románu nepovie jediné slovo (len sprostredkovane sa dozvieme, že vyslovila slová „yes sir“ a „maňana“). Povětroň je muž, ktorý sa stal obeťou leteckého nešťastia – pilot zhorel a jeho ako jediného pasažiera v bezvedomí privážajú do nemocnice. Nevie sa o ňom nič, jeho doklady zhoreli, tvár je po zraneniach neidentifikovateľná a pacient zotrváva v bezvedomí. Tajomstvo „Povětroňa“ vyprovokuje lekárov i pacientov k pokusu o rekonštrukciu jeho osudov. Znepokojuje ich skutočnosť, že dotyčný nemá meno, tvár ani identitu – čosi, čo mu treba prinavrátiť hoci aj pár dní pred smrťou. Román sa tak stáva čapkovskou detektívkou, v ktorej sa pátra po osudoch, identite, tajomstvách a zákonitostiach života. „Povětroň“ je medicínskym prípadom a postupne hrdinom troch rozprávaní: jeho osud rekonštruuje mníška, ktorej sa zjaví v snoch, pacient–jasnovidec a pacient-básnik. Niekoľko holých faktov pribudne z následných medicínskych vyšetrení.

Všetky tri rozprávania sú hypotézami, ktoré do značnej miery odzrkadľujú svojho autora. Mníška rozpráva príbeh lásky, sexuality a svedomia: Povětroň má potrebu prostredníctvom sna vyspovedať sa. Jasnovidec používa intuíciu, no vzhľadom na bezvedomie pacienta mu to pripomína čítanie v zatvorenej knihe; v jeho príbehu hrá najdôležitejšiu rolu veda. Básnik je autorom najdlhšieho príbehu, náčrtu poviedky, v ktorej využíva inteligenciu detektíva, zaobalenú do predstavivosti; on ako jediný dáva Povětroňovi meno, hoci len prepožičané a explicitne falošné: Mr. Kettelring. Všetci traja majú k dispozícii len niekoľko strohých faktov: Povětroň sa ponáhľal, pretože letel napriek veľmi zlému počasiu a vo vreckách mu našli mince viacerých štátov. Všetky tri príbehy sa zhodujú v tom, že sa vracal domov po dlhom odlúčení, všetky tri príbehy hovoria o návrate z Karibiku a o tom, že Povětroň vyrastal bez matky. Tieto domnienky neskôr potvrdia lekárske vyšetrenia a správy, ktoré dorazia. Povětroň o pár dní zomiera, bez toho, aby sa prebral a aby sa protagonisti či čitatelia románu dozvedeli „pravdu“. Pre Čapka je však podstatné pátranie po zákonitostiach ľudských osudov vo všeobecnosti; Povětroň je súčasťou trilógie (Hordubal, Povětroň, Obyčejný život), kde sa venuje tým najobyčajnejším životom práve pre nesmiernu rozmanitosť, závažnosť a paradoxnosť toho, čo nazývame obyčajný ľudský život. Čapkova snaha pripomína akúsi gnozeológiu života – aj Povětroň obsahuje množstvo reflexií o tom, ako je možné ľudský život poznávať, skúmať a prerozprávať, ako aj množstvo reflexií o umeleckej tvorbe ako nástroji na zachytenie ľudských osudov.

Povětroň je fiktívna postava, generujúca vznik fikcií a prehodnocujúca spôsob ich vznikania, ich hodnovernosť a dôležitosť. Tajomstvo identity sa stáva tajomstvom života samotného; tajomstvom ľudského srdca, motivácií a osudu.

Povětroň je vlastne postavou reverznou k Charmsovmu Ryšavému človeku: je to človek, ktorý nemá tvár, nemá meno ani osud a práve preto o ňom ostatní musia hovoriť.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s


%d blogerom sa páči toto: